Alla inlägg under november 2008

Av Hoppet Finns kanske - 15 november 2008 16:16

Sen en tid tillbaka har jag varit trött
Försökt att vara allt på samma gång
Så mycket man kan göra och borde och vill
Mitt i allt så ska man räcka till

Sen en tid tillbaka har jag varit tom
Och försökt att hitta spår som leder rätt
Ja det finns så mycket måsten att vara bra på det man kan
Och mitt i allt så ska man vara sann

Jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Sen en tid tillbaka har jag varit tyst
Och försökt att känna efter hur det känns
Ja man gör som alla andra och försöker att bli van
Men jag har tröttnat på att vara likadan

Sen en tid tillbaka har jag känt mig svag
Och försökt att vara nån till lags
Ja man kämpar för en plats som passar både här och där
Och snart har man glömt vem man är

Och jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver det blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Sen en tid tillbaka har jag tänkt såhär
Och insett att jag måste börja om
Ja jag har kämpat för en plats som passar både här och där
Men snart ska jag hitta den jag är

Jag har ändrat i mitt rum, köpt nya kläder
Och samlat damm på min gitarr
Men i vad jag än tar på mig känner jag mig alltför kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Ja jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver det blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort
Har jag förmågan att glömma bort

Av Hoppet Finns kanske - 10 november 2008 15:36

Jag färdas över djupa vatten
Jag färdas mot mörker,  in i natten
Jag flyger rätt ner i djupet
Jag flyger som en dykande örn, rätt ner i stupet
Jag söker en saga jag inte kan nå
Jag söker en drömbild så vacker som få
Mina vingar vill upp men kroppen faller ner
Mina vingar stillnar i flykten, orkar inte mer
Jag färdas över djupa vatten
Jag färdas mot mörker, in i natten
När får jag ana gryningstimmans matta låga
När får jag svaret på min eviga fråga
Får jag någonsin komma till ro i din varma famn
Får mitt skepp någonsin komma till hamn
Av Hoppet Finns kanske - 10 november 2008 15:35

En buske som brinner inom mig
Det hettar, jag blir förstörd
Ett hjärta av glöd
Skadorna är stora och kommer aldrig att försvinna
jag försöker släcka elden, men misslyckas
Gång på gång, samma sak
Är detta nyckeln till livet?
Eller är det nyckeln till Guds himlavalv?
Är det ett tecken på att något ska hända?
Eller är det bara en vanlig dag med brinnande möjligheter?
Busken fortsätter att brinna
Och jag vet fortfarande inte varför
Av Hoppet Finns kanske - 10 november 2008 15:34

Spegel, spegel på väggen där
säg vem som fulast i världen är.
Tårar som rullar nerför kinderna & armar fulla av sår.
Ingen jävel förstår hur hon mår.
Flickan känner bara smärta,
men ingen bryr sig om att hon har ett hjärta.
Alla bara sårar och sviker,
medans flickan gråter och skriker.
Flickan lämnar allt och går.
Nej, ingen förstår hur hon mår.

Av Hoppet Finns kanske - 2 november 2008 17:52

Hälsa har råden som kan hjälpa när allt känns tungtDepression, ångest, oro och självmordstankar. Allt fler mår psykiskt dåligt i Sverige och förskrivningen av antidepressiva har ökat markant, framför allt bland unga tjejer och kvinnor.

Psykisk ohälsa står i dag för den näst största sjukdomsbördan i samhället. En stor del av de som är långtidssjukrivna mår dåligt psykiskt. Utmattningsdepression är en stor bov i dramat. Depressioner, oro, ångest och sömnbesvär är andra.

– En av de vanligaste patienterna är mellan 20 och 40 år och har drabbats av utmattningsdepression eller utbrändhet, konstaterar Hälsas psykolog Kerstin Hellström.


Kvinnor mår sämst

Läkemedelsstatistik från Apoteket talar också sitt tydliga språk: Antidepressiva läkemedel skrivs ut och säljs som aldrig förr. Två av de största märkena ligger på andra och tredje plats på Apotekets 20-i-topplista för mest försålda läkemedel. Och det är kvinnorna som mår sämst, åtminstone om man ska gå efter vilka det är som köper läkemedlen.

Enligt Folkhälsoinstitutets rapporter är det unga korttidsutbildade kvinnor som mår sämst. Orsakerna kan vara många: negativ stress i arbetslivet, ekonomisk stress, missbruk, arbetslöshet, livskriser och relationsproblem.

– Många unga jobbar för mycket. Det är inte så lätt att säga nej och sätta gränser när man är ny på arbetsmarknaden. Men det kan straffa sig.

Kerstin Hellström menar att man måste finna en balans i sitt liv. Den bästa mixen är en del arbete, en del fritid och en lika stor del sömn.

– Jag brukar säga att det ska vara åtta timmar av varje sak. Någon gång, men inte i längden, går det att jobba mer eller sova mindre.

Att få hjälp när man mår dåligt och är sänkt är inte lätt. För att inte säga nästan omöjligt. Ännu en faktor som bidragit till att förskrivningar på antidepressiva medel har ökat. I stället för terapi skrivs medicin ut och den akuta krisen kan för tillfället vara avhjälpt.

– Det är inte ovanligt med köer på minst sex månader. Jag får ofta neka patienter, det är hemskt ledsamt.


Eget ansvar är a och o

Att själv ta ansvar för sin psykiska hälsa är a och o. Att förlita sig på att någon annan eller att samhället ska göra det är svårt. Inte minst eftersom psykiatrin i nästan hela landet har långa väntetider och för få anställda.

Men hur ska man bära sig åt ?

– Om du mår så dåligt att du inte orkar, försök söka hjälp. Om du tror att du kan hantera det, försök se över hur du lever, hur du vill att ditt liv ska se ut och börja sortera. Lär dig säga nej.

Presentation

Omröstning

Vad skulle ni göra om ni levde mitt liv??
 Skit i allt o gör slut på lidandet
 Söka hjälp
 Vara mer öppen
 Vet inte

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards